torsdag 17 mars 2011

Anyone who ever held you would tell the way I'm feeling



Omslaget till Sista skottet av Niklas Krog, ute i maj 2011.









I brinnande stund skriver jag en ungdomsbok tillsammans med Niklas Krog. Niklas skriver världens bästa kärleksböcker. Vår gemensamma bok har massor av sex i sig, men det är bara jag som tycker. Niklas är mer finstämd, han "vill skriva om två unga människor som möts och som upptäcker att de trivs tillsammans, som lär känna varandra och kommer hudlöst nära."

Vi tycker olika om allt!

Men ändå, vi skriver om sex som kommer sig av kärlek. Jag är en skadat svår romantiker, men för mig har kärlek alltid varit kopplat till het lust och längtan - för att det är rakaste vägen in under huden på en annan människa. För mig är det fint, inte fult.

Om det är porr, nä, jag tror inte det. Turk och Timotej i vår bok blir ju helt besatt kära i varandra.

Men alla tonåringar har inte sex, jag vet. Vissa längtar sig sjuka, andra är inte redo, några vill bara inte ännu. Lyssnade på Ligga med P3 häromkvällen, om sexdebuten, och det ÄR skönt att höra unga killar säga att de inte är samma press på dem att vilja ligga och jämt prestera som förr.

Men de som längtar sig vilda efter sex, SÅKLART det måste finnas böcker om det för dem! Vuxna har ju miljontals böcker att vältra sig, så varför är det så känsligt att skriva för unga?
Alla som har försökt får ta skit för det. Kerstin Thorvall var inte den första.

Och jag tycker fullt och fast och så satans mycket att jag kan springa ett maraton för det, att tjejer ska ha samma rätt att ligga som killar. Ord som lättfotade flickor är begravda för mig.

11 kommentarer:

  1. Tack för ändringen, Lina! Och tack för dina ord om mina böcker! Finstämd is my middle name. Men jag tror inte att läsarna kommer att hålla med om beskrivningen "massor av sex". Massor av närhet är det. Verkligen massor.

    SvaraRadera
  2. Hahahahahaha, kul att ha våra strider här Niklas, very IRL medan boken skrivs i realtid. JAG tror att läsarna kommer att hålla med mig om att närhet+sex=lycka och med lite tur och hårt arbete kärlek

    SvaraRadera
  3. Skönt att du har släppt det där med "massor av sex". Inte för att jag inbillar mig att jag kommer att få sista ordet ... Läs det nya kapitlet i stället!

    SvaraRadera
  4. Aldrig, jag har inte släppt det! En spade är en spade. NU ska jag läsa nya kapitlet och skriva nästa!

    SvaraRadera
  5. Exakt. En spade är en spade. Ingen grävskopa. (Men du har alldeles rätt, närhet + sex = lycka.)

    SvaraRadera
  6. Regler, det är viktigt att hålla sig till regler. Inte vika ner sig. Kära nån, jag tänker på en liten fin spade, en sån som gräver lite åt gången men djupt. Även en sån spade kallas spade.

    SvaraRadera
  7. Och precis så där flummigt brukar det låta när du inser att jag har rätt. Visst är det härligt?

    SvaraRadera
  8. Provat att leka med tändstickor?

    SvaraRadera
  9. På tal om flummigt? Egentligen har jag inte tråkigt, jag är bara nyfiken på vad som ska hända i vårt manus. Kul att du har fått en vidrig idé!

    SvaraRadera