lördag 5 mars 2011

Fågel, fisk eller mittemellan


Lina, 15 år läste massor av astrologi. Det var en ingång till världen, i alla fall till människorna i den. I bakfickan har jag alltid med mig en spade, blank och spetsig så jag kan gräva mig in i saker. Så gör Vattumän. Hur gör ni, tror ni på astrologi? Egentligen är det lite jaha, som att ha en helt nyplockad godispåse som ingen har nyst på (förlåt, men hörde en så äcklig historia om sånt), man äter och äter och sen blir man mätt och då är det inte så mycket att göra åt saken. Googlade Fiskarna idag, det är deras månad, gillar fiskar.

Igår åt jag fisk, på en restaurang på Stureplan, men det är inte ett dugg viktigt. Det spännande var att jag precis hade skrivit en scen i en tonårsbok som rörde sig precis som jag sprang. Skrev andtrutet scenen just igår, för det var en sådan liten historia som man MÅSTE hålla andan när man skriver.

Timotej går in under Svampen, ut på torget, förbi de glittrande restaurangerna där det såg varmt ut. Kvällen var iskall, Timotej gick med en kille som snart skulle dra. Försvinna ner i tunnelbanan med allt som hon vill ha.

Så där sprang jag på för höga klackar för nu får det fanimej va nog med kängor, rakt in i mina söta, vackra, gruvligt smarta kollegor och åt fisk.

Har ni några favoritscener i böcker, helst Young Adult som helt tar andan ur er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar