tisdag 8 mars 2011

Författare, jippi!

Författare, det skulle jag bli. Solen sken och getingarna surrade över den äckliga apelsinmarmeladen med skalbitar i och jag hade bestämt mig. Hade läst nån skön chiclit ur mammas bokhylla, det kittlade av alla sexscenerna när jag bestämde mig. Först skulle jag skriva en skandalroman och hänga ut familjen på kuppen om jag blev tvungen, sen kunde jag ta itu med Nobelpriset.

Sagt och gjort. Jag skrev skandalromanen. Debuterade med Vildängel

men ja, sån jäkla skandal blev det inte. De som var argast var de som INTE kom med i boken.

Och vägen mot Nobelpriset trampar jag fortfarande på. Men ändå. Jag har skrivit tre vuxenromaner och en kortroman i Drama Queens.

Men roligast av allt, så där så att jag kan stå som tjejerna i en amerikansk teveserie och hoppa upp och ner och skrika, det är när bibliotekarier säger min Vildängel är en av de mest utlånade Young Adultböckerna.

Så när Lotta Bergqvist, förläggare på BonnierCarlsen, frågade om jag ville skriva ungdomsböcker kissade jag nästan på mig av lycka.

Lina: Får jag skriva om sex, och att dricka för mycket ibland och ligga med sin pappas bästa kompis fastän han är för gammal?

Lotta: Ja.

Lina: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Jag börjar nu på en gång.

2 kommentarer:

  1. Hej hej Lina,

    Tack för ditt meddelande via Boktipset.se, jag blir jätteglad!
    (Kan tyvärr inte svara via Boktipset längre.)

    Bästa hälsningar,
    Amanda

    SvaraRadera
  2. Hej Amanda! Allt med dig låter så spännande:)

    Må bäst!

    Lina

    SvaraRadera