söndag 13 mars 2011

Hittade Linas 15-årskunskap hos Caroline Engvall

Linas 15-årskunskap
12 april 2010, kl 19:44 Skrivet av Caroline Engvall


Fantastiska författaren Lina Forss (läs gärna hennes senaste "Agnes hjärta Edward" i pocket) är först ut i bloggens serie "detta önskar jag att jag visste när jag var 15".
Kanske kan någon känd persons kunskap hålla en läsare över tonårsvattenytan.
Take it away, Lina:




Jag önskar att nån hade sagt att allt inte bara handlar om vad som sker sen – när man blir vuxen. Vad man ska bli, hur man ska ha det, vad det är bra att veta och kunna för att man ska klara sig bättre – för livet händer precis hela tiden och viktigast är väl ändå nu!
Dessutom, sluta inte färga håret kopparrött, måla nerbitna naglar svarta, pierca er, gå omkring med råttor på axlarna, måla hemska tavlor till era pappor med svarta djävlar på, lana hela nätterna, lajva eller vad man nu gör som tonåring – det är nödvändigt! Att vara tonåring är det svårast som finns och man måste leva ut dem. Tänk på att de som det är mest synd om är folk som skakar på huvudet åt tonåringar – för att de har glömt en del av sina egna liv.
Och så hade jag velat tro på det där med kärleken, att det kommer nya att bli minst lika kär i. Det är rysligt bra att veta just när man tror att man ska till att dö av brustet hjärta.
En annan sak. Jag vet att det är sånt vuxna människor säger, men allt det onda hemska tråkiga förtvivlade man kan uppleva som en enda vidrigt långdragen evighet – det går faktiskt över. Man blir glad igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar