måndag 21 mars 2011

It's a hard job but somebody's got to do it




Albert & Jacks är lite som en bönesal för Gamla Stans skrivarvärld.

Förlag häckar i gränderna, författare gömmer sig bakom gardiner i sina författarlyor, agenter börjar sniffa på lokaler här. Alla viktiga möten, förutom de som SKA VARA HEMLIGA, förläggs till A&J's. Alla tjuvlyssnar.

Och här sitter jag och skriver på en bok.

Har lunchat med min förläggare Annika på Telegram på Le Rouge. Röda sammetsfåtöljer runt baren, och så låtsades vi fredag och drack ett glas vin.

Lekte Sarah Dessen, läste i hennes blogg att hon nyss varit i New York, lunchats av förläggare och njutit av hela myten om sig själv. Hon vet, alla som skriver vet att de flesta skrivardagar är raggsocksdagar och tofs i håret.

Kindpussade några gamla kompisar som HELT PERFEKT passar in som pappas pojkar i texten jag skriver. Ganska kul att veta att de satt där, välmående och nyrakade och inte hade nån aning om att de skulle få vara med i min bok.

Eller min och min, min och Niklas bok.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter! Författarna låter som kackerlackor ungefär, som kryper omkring och vips så hittar man en i marmeladen. Love it!

    SvaraRadera
  2. Telefonen plingade till på nattduksbordet, nån gång vid 2, då läste jag din kommentar Sonja och tror att jag har drömt om kackerlackor. Tänker nästan aldrig på marmelad faktiskt men igår fick jag en inbjudan till blogg och marmelad och så skrev du om det. Hahahahahaha, kommer aldrig att kunna träffa kollegorna utan att tänka på oss sådär gulligt. Tack, nu länkar jag till dig så jag inte ska missa en endaste en av dina liknelser.

    SvaraRadera