söndag 27 mars 2011

Sexscener!


Dita von Teese

Burlesque

Omslagsgfotografering, Tidningen Z, Lina i korsett, nätstrumpor, svart hatt, höga klackar, stor fet cigarr mellan röda läppar.

Och inne i tidningen hade någon viskat om mig, nån i korridorerna på det galna Z-Radio där jag jobbade och hade ett sexprogram. ETT, innan det las ner. Världen var inte redo.

(Redaktionen på P3 Populär läste om det här i Hallonbäcken och tyckte att det var så roligt att jag fick komma dit och berätta hela scenen högt i radion.)

Men iaf, nån sa att jag "gick på allt". Det gör jag, nästan varenda grej jag blir bjuden på. För att det är så kul!

I fredags hade Skrivarmamma författartupperwareparty för Simona Ahrnstedt som skriver Romance. Romance är största genren i USA och Simona har sålts till massor av länder. MEN, sa hon, "det är jättesvårt att skriva sex. Det kan ta en hel vecka att få till en scen.

Inte för mig. Jag skriver en sexscen i ett jehu, för om jag inte gör det kommer jag att svimma. Jag andas ju inte medan jag skriver.

Vi talade om det här, försäljningschefen på Damm Förlag och Simona och jag, om hur man skriver bra sex i ungdomsböcker. Snälla, mejla mig och tyck till. Min mejladress, gå via www.linaforss.com tills jag har snickrat till den här sidan. Tack!

Om jag läser Romance? Lina 17 år gick IB i London och Oxford. Vi hade galna litteraturlistor, hela världens klassiker och sen analys. Jag älskade det och blev totalt utpumpad! Så efter varje termin köpte jag en Barbara Cartland. Hon har skrivit 700 böcker. Kvinna möter man, besvär uppstår, problemet löses, L<3VE.




Bara en trist grej med Barbara Cartland. Hon skrev inga rejäla sexscener ...

6 kommentarer:

  1. Sexscener är skitsvårt, helt enkelt för att det krävs exakt tonträff. Ett ord eller en mening som slirar och allt hamnar i diket. Texten kan gå fort att skriva, men sedan krävs massor med genomläsningar och putsning, iaf för mig.

    Om jag får generalisera skulle jag vilja påstå att kvinnor ofta skriver bättre sex än män. Många män har en tendens att fokusera på vad som görs, medan kvinnor istället fokuserar på hur det känns. Och när det handlar om sex är känsloupplevelsen allt. My five cents ...

    SvaraRadera
  2. Five cents, är det samma som penny for your thoughts?

    Kloka tankar såklart Niklas, jobbigt när jag ju inte vill ge dig rätt. Samtidigt är det friskt att läsa yngre författares sexskildringar, för de släpar inte på vårt bagage om vad man får säga och göra.

    Men, det jag tror att alla som läser undrar, är det pinsamt att skriva sexscener? Undrar man inte vad ens mamma/pappa/storebrorsa/kille/fru ska säga.
    På det svarar Lina: Inte längre. För mig är skrivandet en egen värld, hittepå. Jag 1) säger som det kan vara 2) har blivit vuxen och vågar stå för det får. Så är det mitt jobb också.

    SvaraRadera
  3. My five cents är egentligen motsatsen till a penny for your thoughts, eftersom jag berättar utan att bli tillfrågad. (Tror det blir svårt för dig att underkänna det resonemanget.)

    Jag har faktiskt inte velat skriva sex i mina ungdomsböcker just med tanke på att mina barn eller deras kompisar skulle kunna läsa. Men de har blivit äldre nu och jag har släppt den ångesten. Det skulle dock fortfarande vara galet jobbigt att skriva sex som jag i efterhand förstod var uselt. Så jag kommer att putsa länge.

    SvaraRadera
  4. Niklas, hoppas att du alltid ska fortsätta berätta utan att bli tillfrågad. Hälften av mina tankar är nog egentligen dina, förutom de som vi är oense om såklart. Putsa du så skriver jag nytt under tiden. Den som är bäst på slutet vinner! Men faktiskt, ska vi försöka skaffa oss en mer målgruppsbaserad testpatrull? Vågar vi det?

    SvaraRadera
  5. Ja, det vågar vi. Men vem vart ska vi vända oss?

    SvaraRadera
  6. Hittade en cool tjej på gymmet idag, frågade medan vi bytte om och hon ville gärna vara testpatrull.

    SvaraRadera