torsdag 10 november 2011

Min kille låg jämt med andra och vår kompis dog i aids trots att man sa att det inte fanns.

Bilder på Skugge och mig. Och de andra också.

Magnus Zaar, författare till Den nakne ambassadören som jag läser NU!
Hängivna vänner och fans till Magnus och skumt sköna Brådis som falsettsjöng unplugged iklädd riddarmantel och trasig linne.


Inte så att jag kunde föra statistik, men uppenbart var det. Eller, är det.
Jag var ung och dum, han var snygg och ännu dummare, och så var han dansare till La Toyah Jackson.
Dessutom ägde hans pappa ett hus vid Victoriasjön i Uganda, där en scen ur filmen Mississipi Masala med Denzel Washington spelades in.

Precis så som jag ville bo. Afrikaromantiker.

Hur gör man slut med en sån kille?

Fast det blev lite ofrånkomligt när han flyttade tillbaka till Uganda och jag till Sverige och han inte hade nån telefon. 1993, no fb.

Så jag åkte dit, låg så mycket som vi bara kunde för att samla kroppsminnen, förälskade mig i den röda jorden och åkte hem igen.

18 år senare är jag gift med Kongomannen.
Som just när jag står och lyssnar till coola Magnus Zaar ringer från Uganda.
Medan Magnus på sin releasefest för sin superspännande bok Den nakne ambassadörenberättar om sitt liv i Uganda.
Och om boken som utspelar sig i det påhittade landet Östkongo.
Östkongo som måste ligga i närheten av det östra Kongo där min man är guldgrävare.

Världen är väldigt liten. Väldigt väldigt liten.

Och just idag googlade jag lite på min gamla kille men jag tror att han är död. Han levde hårt och när jag var i Uganda dog en kompis till oss från London i aids, fast då kallade de det malaria för aids ansågs fortfarande skamligt och som nåt som inte fanns.
Jag fick inte hänga med på begravningen för att jag var för - vit.

Sen dess har Ugandas aidsbekämpning funkat nästan bäst i Afrika.

AIA skriver Kongomannen på Skypen. Africa is Africa.

Snart dags att åka tillbaka. Inatt drömde jag igen att jag kramade ett lejon.

Skrivtips: Glöm inget, tänk att alla upplevelser och betraktelser är lika mycket värda. Livet rör sig i små små cirklar och en dag förstår du sambanden och vill skriva om dem. Gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar