söndag 1 april 2012

Minnesträning


"En naken Claudia Schiffer i ett badkar fyllt med keso." Eller en lax på rökning ni vet där en flygels innanmäte syns om man öppnar locket. Fast har man aldrig sett en flygel får man tänka på nåt annat, gärna sexuellt eller extremt. Man minns bäst om man associerar till såna bilder.

Ungefär så resonerar minnesvetenskapen och Joshua Foer i boken Moonwalking with Einstein. Minnesvetenskapen var stor under medeltiden men så kom renässansen och reformationen och folk blev skenheligt prudentliga och minnesträning omodernt.

Min kompis Ellinor ser färger för veckodagar och färger. Ska vi ses på onsdag lyser det orange i hennes huvud och har en speciell form.

10=lila. Eller nåt.

Och när hon tänker på året har det en viss form. "September är här nere" säger hon och dippar med pennan så jag börjar fnissa. Ellinor tror att alla tänker så.

Jag ska testa. Jag behöver exakt memorera 5 sidor tät information till imorgon och jag ska hänga upp allt på bilder. Bakelser. Sexuella ställningar. Snurriga minnen. Filmer. Sånt.

Och tanken på den där veckan i solen som snart kommer till mig med LillaH och MellanM.

PS. FÖrlåt Elli om jag kom ihåg dina färger fel. Tack för den fantastiska middagen.

Elli bakar pajer som Mildred Pierce

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar