onsdag 23 maj 2012

Nu skärper vi oss, ok?!



Ok, ni har fattat.
Jag växte upp i en av Sveriges rikaste familjer.
Sen dess har jag åkt lite ekonomisk kana utför men vi har fortfarande råd med lånen på vårt skitfina hus, jag kör alltid den största bilen för att få plats med alla ungar och inte ska dö om vi kör på en älg fast det är oförsvarbart i klimatsammanhang, och barnen får alltid åka på alla cuper. Och gå på Liseberg, guldkort och sånt. Även om min man har blivit uppsagd från ett av sina jobb och nästan ingen låtsas om det.

Och ibland lever vi på enkronorna i vår skål. Som vi på nåt märkligt jävla skruvat vis tycker är ganska roligt.

Så skriver jag böcker om en glittrig värld, även om det inte är grejen.
Grejen är att jag genom att förlägga dramer i upphöjda miljöer, likt Shakespeares ständiga, kan vända och vrida på de sociala koderna, med hjälp av sunda unga människor langa ner det som huggits i sten i skiten och försöka få fram en begriplig samtid.

Den om att vi i vår högblanka värld kanske inte dödar jättemycket längre om nån är otrogen, utan tar till helt andra knep. Den om att att sex och makt och skönhet och pengar alltid skapat samma gamla oreda i människan fastän vi ännu inte verkar fatta varför.

Den om att man kan ha lika jävla stora hål i huvudet och ett hjärta sönderslaget av kärlek fastän man klär sig i Marc Jacobs och äter frukost på en strandterass i Cannes.

Den om att vi alla är lika inuti och att världen fanimej borde behandla alla människor därefter.

Det är vad jag försöker säga.

Men så läser jag världens jobbigaste text, måste pusta och dela upp den i stycken för att stå ut med sanningarna, av Susanna Alakoski http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/jag-vet-vad-fattigdom-kostar-for-den-som-ska-bli-manniska och tänker att det faktiskt är mest skit med att ens ägna tid åt nån slags rättvisemärkande av människan.

Fan, alla borde skita i sina grillfester och rosévinsprovningar och frökenpresenter och bara gå ut och jobba för att varenda unge ska får det bra!

NUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar