tisdag 3 juli 2012

Pappor



- Ha långa naglar tjejer så ni kan rivas i ansiktet om nån försöker våldta er. Bra bevis hos polisen, sa min pappa till mig och mina syrror när vi var halvsmå.
I engelska tv-programmet Sex education pratar föräldrar och ungdomar mer eller mindre motvilligt om bra sex framför kameran.
(Och igår var det bildfrågesport om könssjukdomar. ALLA här hemma skrek.)

Såna samtal har vi aldrig haft. Pappa har berättat vad han har gjort, och vad vi inte ska göra.
Vi snackar samma pappa säger att han antingen är gift eller mellan äktenskap. Att ungar går och prata med först när de fyllt 14.

Vi tycker inte alltid lika.
Igår fick vi mer eller mindre frivilligt anledning att vrida ut och in på vår relation under två och en halv timme.
Sånt startar laviner.
Iaf i mig.
Pappa tar det lugnt.
Men, just nu är det iaf min soffa han ligger på.
Gör som jag, läser en gammal dagstidning för de nya har tagit slut.

Körde just Starboy till Frysen, vi pratade om snällhet.
Ibland klär den sig i annan kostym än sån man känner igen.
Kommer in snett från sidan, kan kännas som en armbåge, tvär och lite trubbig.

Men vet ni, pappa stannar två extra dar i stan just för att jag bad honom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar