fredag 3 maj 2013

Det är slut, det är slut, det är över nuuuuuuu, min kärlek lämnar diiiiiiiiig, jag är fri och jag förstår nu, sjöng hon framför spegeln så den sprack från kant till kant..

-->


Ibland skriver mina romankaraktärer små dikter i väntan på liv i nästa bok. Här är en från Timotej som hänger på Muggen igen, för första gången på länge:

En dörr
Skulle jag våga gå in sen världen blev livsfarlig
Ingen vet hur svårt jag sörjer dig
Men du kan inte äga alla mina platser!

Ändå,
varför skrattar ingen i hela världen lika lättsamt som du?

Samma kille i kassan
Jävlar vad han var snygg i fjol
Innan jag hade mött dig.

Nu har han bara snälla ögon
Och ett vänligt sätt.

Samma skum på tekoppen
Samma vårstros på Götgatan utanför
Vinterfula människor blir så himla fina,
när solen når ner till dem.

Samma ljuslyktor på borden, kanske likadana.
En gång släckte jag en eldsvåda vid bordet strax intill.
Den lyktan gick i kras mot stenhårt golv.

Amy Winehouse i högtalaren,
fast att hon är död.

Du var så söt att jag inte orkade dofta på våren
Din hud så len att jag bara ville ta på den.

Sommar
Du hade släppt av mig vid Gullmarsplan
Tänt en cigarett till mig
Givit mig ett skratt på vägen
För att du tyckte om att se mig le.

Jagade rädsla ur min håg
Ensamhet ur din dag.

Sorgen nådde inte dina ögon den gången
Du hade sovit nära, mitt jag intill dig
För första gången.

Lycka som röda lyktor mot natthimlen
Såna hade du köpt till oss.

Jag köpte jordgubbar och fick ont i huvudet
Behövde sitta av mig en liten stund
Ställtid
Från dig till allt det andra
Din skjorta fladdrade vit i vinden
Vad tjänar det till att minnas det.

Nu vänder jag i omvänd riktning,
tänker jag och tappar tårar i tekoppen
Från oss till det som ska bli jag.

Besöker brottsplatser för att lämna nya ledtrådar
fastän ingen ännu riktigt vet vad de ska leda till.

Skapar nya minnen till när de andra suddas ut
Ska släppa taget om de vi var
Inte dem vi blev
Ibland går det så

Nu gör jag det.

Här vill Timotej avsluta med något trivialt som En svala gör ingen sommar eller Hon dansade en sommar men som hennes skrivcoach måste jag direkt avråda från sådana schabloniseringar. Möjligen kan hon få lägga till ett litet viskande:

Gone baby gone

Citat Dennis Lehane

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar